Pages

sobota, 18 grudnia 2010

Plakat - zimowa rekrutacja 2011

Zimowa rekrutacja na studia startuje po Nowym Roku. Zatem teraz jest najodpowiedniejszy czas aby przygotować materiały reklamowe. Jak pokazały statystyki, nasze działania marketingowe są bardzo skuteczne. 50% nowych studentów przyjętych na Politechnikę to właśnie studenci Wydziału Zarządzania. Warto przy tym podkreślić, że nasza Politechnika posiada aż 6 wydziałów.
21 grudnia 2010r.
Został wybrany plakat drugi, ale nie całkiem się spodobał. Na jutro mam dokonać poprawek.
Do plakatu wykonałam także ulotkę w formacie DL (czyli 1/3 A4). Oto one:

Plakat A1
 Ulotka DL

To w zasadzie kompromis między opcją 2 i 3. 
Pani szefowa rekrutacji, chciała aby na plakacie było miejsce do przyklejenia karteczki z aktualnymi terminami i godzinami urzędowania komisji rekrutacyjnej, które teraz jeszcze nie są dokładnie znane. 
Zatem zostawiłam trochę przestrzeni pod opisem kierunków na pewno zmieszczą się tam te informacje.

poniedziałek, 22 listopada 2010

Laurka dla prezesa

Dziś dostałam za zadanie opracowanie graficzne listu z podziękowaniami dla prezesa pewnej firmy (nazwę i nazwisko zmieniłam), która współpracuje z naszą uczelnią. Firma jest o profilu informatycznym, a zatem i na moim obrazku są pewne cyfrowe motywy.

niedziela, 14 listopada 2010

Jak postarzyć twarz w photoshopie

Oto link, to tego niesamowitego tutoriala, chyba najlepszego jaki na ten temat znalazłam w sieci:
http://www.exguides.org/photoshop-tutorials/age-progression.html

To bardzo pracochłonna technika, ale obiecuję sobie, że kiedyś spróbuję :)

Dziś szukając w sieci ciekawych technik graficznych napotkałam tutorial, który pokazuje jak postarzyć twarz kobiety poprzez dodanie zmarszczek, zmianę koloru włosów, kształtu ust i nosa.
Ten artykuł urzekł mnie w szczególności bardzo skrupulatnym podejściem autora i jego spostrzegawczością, który uwzględnił nawet takie drobiazgi jak przerzedzanie się włosów, żółknięcie zębów, czy wąsik pojawiający się u starszych pań.

sobota, 30 października 2010

Słońce w gałęziach

W tym poście przedstawiam prostą technikę pozwalającą dodać trochę słońca na zdjęciu. Poniżej fotki przed i po....


1. Otwieramy zdjęcie i dodajemy nową warstwę.
2. Nowej warstwie nadajemy tryb mieszania "Nakładka".
3. Ustawiamy kolor w palecie narzędzi na jaśniutki żółty (np. fefece lub inny który wydaje nam się odpowiedni do klimatu zdjęcia)
4. Rysujemy gradient u góry obrazka, wybieramy gradient liniowy, prowadzimy go prosto w dół tak aby trochę zachodził na linię drzew.
5. Tworzymy nową warstwę..
6. Wybieramy gradient radialny (ten okrągły) i rysujemy w jednym miejscu okrągłą poświatę. ja narysowałam ją blisko lewego górnego rogu.
7. Na koniec warto dodać trochę żółtego światła w obrazku tła, bowiem oryginalnie na zdjęciu była pochmurna pogoda. Można to zrobić wybierając z menu opcję Obraz-> Dostosowania-> Balans kolorów. Ja dodałam trochę żółtego w półcieniach.

piątek, 29 października 2010

Rozmycie tła na zdjęciach

Rozmycie dalszego, bądź bliższego planu na zdjęciach często stosowane jest w profesjonalnej fotografii po to aby zwrócić uwagę odbiorcy na to co jest tematem zdjęcia a ukryć częściowo różne, mniej istotne szczegóły i stworzyć wrażenie głębi.
Sama technika jest bardzo prosta, jednakże uzyskanie dobrego efektu wymaga precyzji i sporo pracy.



1. Otwieramy zdjęcie i powielamy warstwę tła.

2. Wybieramy powieloną warstwę i stosujemy do niej filtr "Rozmycie Gaussowskie". Wartość rozmycia jaką dobierzemy jest uzależniona od wielkości zdjęcia, no i oczywiście od tego jak bardzo chcemy ukryć szczegóły tła.
3.Gdy już zastosujemy rozmycie gaussowskie ukrywamy warstwę klikając na "oko".

(naciskamy przy nazwie warstwy na palecie warstw ikonkę z okiem)

4. Wybieramy warstwę tła, gdyż teraz będziemy ją edytować.

5. Teraz na palecie narzędzi na samym dole klikamy podwójnie przycisk "Edytuj w trybie szybkiej maski" (lub skrót klawiaturowy Q)

6. Bierzemy pędzel ;-). W trybie szybkiej maski będzie on nam malował półprzezroczystym czerwonym kolorem. Musimy w ten sposób zamalować możliwie precyzyjnie wszystko co ma pozostać na zdjęciu ostre (nie rozmyte). Jeśli gdzieś przypadkowo wyjedziemy pędzlem poza krawędź naszego obiektu to nie należy się tym przejmować, bowiem możemy to usunąć gumką.

Mój obraz pomalowany za pomocą narzędzia szybkiej maski:

7 Po precyzyjnym zamalowaniu wszystkiego co trzeba, znów klikamy na przycisk szybkiej maski w palecie narzędzi i w ten sposób przełączamy się w normalny tryb pracy, a Photoshop z tego co zamalowaliśmy na czerwono tworzy zaznaczenie.
8. Teraz wystarczy należy uwidocznić rozmytą wcześniej warstwę i wybrać ją na palecie warstw.
9. Kliknąć na palecie warstw u samego dołu przycisk "Utwórz maskę warstwy" (taki prostokącik z białym kółkiem w środku). I gotowe!

sobota, 16 października 2010

Kosmiczne impresje


Czasem gdy mam odpowiedni nastrój puszczam wodze fantazji. Parę szybkich ruchów myszą i powstał taki oto obrazek.


Miałam zrobić dokładny tutorial ze zrzutami ekranowymi poszczególnych faz, ale za każdym razem gdy próbuję odtworzyć któryś z obrazów, wychodzi mi nowy, całkiem inny. Podaję zatem ogólną procedurę tworzenia tego typu rysunku a tym osobom, które zdecydują się z niej skorzystać zalecam dużą dowolność w zakresie doboru wartości parametrów takich jak krycie, rozmycie gaussowskie i kombinacje z różnymi trybami mieszania.

1. Najpierw wybieram jakiś ładny gradient odpowiadający mojemu dzisiejszemu nastrojowi i rysuję tło po przekątnej. Dodaję rozmycie gaussowskie.
2. Potem dodaję nową warstwę a na niej okrągłe zaznaczenie (to będzie planeta widoczna w lewym dolnym rogu)
3. Zaznaczenie wypełniam gradientem (tym samym co tło, tylko pod innym kątem, można też wybrać np. gradient kolisty). Nowej warstwie nadaję tryb "Nakładka". Dodaję rozmycie gaussowskie.
4. Na kolejnej warstwie (też w trybie nakładka lub łagodne światło) miękkim, dużym pędzlem obrysowuję zaznaczenie od środka. Dodaję rozmycie gaussowskie.
5. Piórem rysuję ścieżki w kształcie łagodnych fal i dla każdej z nich wybieram z menu podręcznego opcję "Obrysuj ścieżkę" i koniecznie włączam "symulację nacisku" pędzla. Każdą falę można jeszcze zniekształcić którymś poleceniem z menu Edycja (moje ulubione to "Wypaczenie"), można też zmniejszyć krycie i zmienić tryb mieszania (np. na łagodne światło).
6. Tworzę nową warstwę i na nią nakładam filtr "Rendering->Chmury". Nadaję warstwie tryb "Nakładka" i krycie zmniejszam do 50%.
7. Wybieram gwiazdkowy pędzel i w dowolnych miejscach dorysowuję mniejsze i większe gwiazdki.

niedziela, 10 października 2010

Plakaty: Związki zawodowe i globalizacja

Niedługo ma się odbyć konferencja "Związki zawodowe w zglobalizowanym świecie", zatem muszę szybko poszukać jakichś pomysłów i grafik, które mogłyby się wiązać z tematem.
Znów powracam do projektów sprzed roku (kiedy to projektowałam na konferencję o globalnym marketingu).
Na razie mam takie propozycje:


czwartek, 7 października 2010

Trudny plakat

Trudny temat, gdyż plakacik ma obsłużyć dwie imprezy jednocześnie - konferencję i galę "As biznesu"




wtorek, 21 września 2010

Poprawki plakatów

Ostatnio ze względu na kiepską kondycję psychiczną i fizyczną moje plakaty nie były najbardziej przemyślane. Dostałam zatem zlecenia poprawek
Najwięcej uwag dotyczyło plakatu na konferencję Kreatywność i innowacje w zarządzaniu (tego drugiego). Dziekan miał zastrzeżenia co do logiki i kolejności zawartych tam ilustracji. Teraz wszystko będzie logicznie i po kolei. Oto stary plakat (1) i ten po poprawkach:

(1)
(2)

Ten drugi plakat należy czytać od lewego dolnego rogu. Najpierw jest planowanie i spisywanie koncepcji, harmonogramowanie, potem badania laboratoryjne (i w domyśle chyba produkcja), co ma symbolizować ta nieziemska machina, nawiasem mówiąc ciekawa jestem co to takiego, Z badań i produkcji są pieniądze, które następnie inwestuje się w budynki firmy, w których można dalej myśleć i planować....

A oto kolejny plakat (3) i jego przeróbka (4) (nie wiem jeszcze czy zostanie zaakceptowana, bo nie miałam jakichś dokładnych wytycznych)

(3)
 (4)

Nic mi się nie kojarzy ze zintegrowaną promocją. Myślałam na początku o drzewie, na którego gałęziach byłyby różne symbole obrazujące różne środki promocji, np. gazety, TV, Internet, radio. Drzewo mogłoby wyrastać z kuli ziemskiej. Ale dobrać symbole jest ciężko tak aby były czytelne, bo to nie ma być łamigłówka tylko ogłoszenie o konferencji.

Na grudniową konferencję dotyczącą zarządzania publicznego plakat jest w zasadzie bez istotnych zmian - tylko powiększyłam litery:

piątek, 17 września 2010

Plakaty na trzy konferencje

Tym razem na dniach powinnam wymyślić propozycje plakatów oznajmiających o trzech międzynarodowych konferencjach, które mają się odbyć na naszym Wydziale:
  • Kreatywność i Innowacje w Zarządzaniu Organizacjami
  • Zintegrowana działalność promocyjna na rynkach krajowych i międzynarodowych
  • Zarządzanie Publiczne - Uwarunkowania, kierunki, techniki
 Jednakże poniedziałek i wtorek spędziłam we Wrocławiu na Jubileuszowej konferencji Pana Profesora Adama Nowickiego. A obecnie jestem chora - mam zapalenie oskrzeli i zalecenie od lekarza, żeby leżeć. Zatem na pewno nie zdążę ich przedstawić do oceny Dziekanowi do końca tygodnia.




Ta powyższa propozycja z wykresem i cieniami budynków to mały autoplagiat - taki plakat proponowałam już w zeszłym roku na inną konferencję ale nie został wybrany, więc może tym razem będzie miał więcej szczęścia

A to kolejny pomysł. Dziś ewidentnie mam fazę na strzałki. Jakiś psycholog pewnie mógłby stwierdzić, że to dlatego, że sama potrzebuję ostatnio jasno wytyczonego kierunku i drogowskazów, za którymi mogłabym podążać. Zbyt wiele niejasności ostatnio było w moim życiu.


Tu znów można się dopatrzeć pewnej analogii ;-) do mojego zeszłorocznego plakatu, na którym to wykres okalał symbol górnictwa, ale tamten plakat nie był w użytku, więc może teraz moja koncepcja znajdzie uznanie.

 


piątek, 3 września 2010

Problem z przesuwaniem warstw

Używając Photoshopa CS natrafiłam na taki problem:
Kiedy wybieram warstwę (tekst, obrazek czy kształt) i próbuję ją przesunąć używając narzędzia "Przesunięcie", gdy tylko postawię kursor w obszarze roboczym na danej warstwie i przycisnę klawisz myszy aby ją przesunąć, to w palecie warstw natychmiast zostaje wybrana warstwa tła. Jeśli tło nie jest zablokowane, to się przesuwa, a jeśli jest zablokowane to wyświetlany jest komunikat, że nie można przesunąć warstwy.
Zdawało mi się, że jedynym sposobem na przesunięcie warstwy, o którą mi chodzi w tym wypadku jest użycie kursorów, ale to nie jest wygodne.
Potem wpadłam na to, że gdy przed przesunięciem warstwy przytrzymam CTRL to warstwa nie przeskakuje. Ale to też mnie nie zadowala, bo muszę pamiętać o CTRL.

Znalazłam jednak w końcu rozwiązanie tego uciążliwego problemu:
Wystarczy odznaczyć opcję "Automatyczny wybór warstwy"a problem znika.

Plakaty - Inauguracja 2010/2011

Kolejny rok akademicki wiąże się dla mnie z nowymi wyzwaniami w zakresie projektowania plakatów. Z jednej strony zdaje mi się, że wszystko już było i pewnie nic ciekawego nie wymyślę, a z drugiej po raz kolejny uświadamiam sobie, że przecież możliwości jest nieskończenie wiele.
Oto moje dzisiejsze pomysły - plakaty na tegoroczną inaugurację roku akademickiego naszego Wydziału:





PO POPRAWKACH


UTW

czwartek, 2 września 2010

Brak czcionki Arial Black

Rozpoczynając pracę z Photoshopem spostrzegłam, ze na liście czcionek nie ma mojej ulubionej Arial Black. Zdało mi się to dziwne,  gdyż w Windows mam ją zainstalowaną i pojawia się we wszystkich innych programach.
Rozwiązanie tego problemu okazało się jednak bardzo proste - otóż, żeby pisać czcionką Arial Black w Photoshopie należy wybrać po prostu czcionkę Arial a na liście rozwijalnej, ze stylami tekstu (obok Bold, Italic i Regular) pojawi się styl Black.


czwartek, 19 sierpnia 2010

Jak zaprojektować plakat?

Często na mój blog trafiają internauci wpisując właśnie to zapytanie "Jak zaprojektować plakat w Photoshopie?". Postanowiłam zatem, że na podstawie swojego doświadczenia plakacistki, opiszę w sześciu punktach najważniejsze moim zdaniem kwestie dotyczące projektowania plakatów.
Na wstępie muszę dodać, że nie ma uniwersalnej recepty na udany plakat, ale jest kilka zasad, których stosowanie przybliży nas do sukcesu.

1. Wybierz format i rozdzielczość
Zanim jeszcze przystąpimy do pracy twórczej należy zaplanować jaki format, tzn. jaką długość i szerokość ma mieć plakat. Ja najczęściej projektuję w formacie A1:
  • A1 - 7016 × 9933 piksele (czyli 59,4×84,1 cm)
Jeśli nie jesteśmy pewni jaki duży ma być plakat (np. czy będzie drukowany na papierze A4 czy A1) to lepiej ustawić większą rozdzielczość bo zmniejszenie plakatu w razie czego nie jest żadnym problemem, natomiast powiększenie wymaga dużego nakładu pracy (praktycznie zrobienia plakatu od nowa).
Druga bardzo ważna rzecz, którą trzeba też ustalić na wstępie to rozdzielczość, czyli ilość punktów (pikseli) przypadających na cal. I tutaj znowu lepiej jest zaplanować większą rozdzielczość niż zbyt małą. Ale nie należy przesadzać. Urządzenia drukarskie, którymi dysponuje moje wydawnictwo dobrze sobie radzą z rozdzielczością 300 pikseli na cal zatem taką właśnie ustawiam (gdyż domyślnie w PS ustawione jest 72 piksele na cal)

2. Przygotuj tekst
Najlepiej napisać sobie tekst w edytorze (np. Microsoft Word), sprawdzić go pod kątem błędów ortograficznych i literówek. Następnie skopiować i wkleić do Photoshopa. Jeśli mamy dłuższy tekst, to ze względów technicznych i praktycznych warto go umieścić jako kilka obiektów tekstowych. Ponadto stworzenie większej ilości bloków tekstowych daje większe pole manewru przy projektowaniu szaty graficznej i układu plakatu.

3. Dobierz elementy graficzne
Plakat powinien przyciągać wzrok, zatem oprócz tekstu przydadzą się akcenty w postaci grafiki, związane tematycznie lub kojarzące się z treścią plakatu. Ja osobiście preferuję zdjęcia, rzadko używam tzw. clipartów (wyglądają one z reguły mało profesjonalnie i dość banalnie). Jest wiele portali oferujących darmowe zdjęcia o dużej rozdzielczości, które można (często bezpłatnie) wykorzystać w swoich projektach.

4. Wybierz schemat kolorów
Jakiego koloru będą tytuły? Jaki będzie tekst akapitów? No i oczywiście tło?
Jeśli już dobrałeś zdjęcia bądź cliparty, to warto, aby tekst dobrze się z nimi komponował.
Z reguły czarny tekst na białym tle nie wygląda ciekawie. Osobiście w moich projektach unikam czerni. Zamiast koloru czarnego można użyć np. ciemnego brązu, fioletu, czy granatu, albo bordo, w tonacji zbliżonej lub całkowicie kontrastującej z elementami graficznymi (zdjęciami lub clipartami).
Jeśli masz problem z decyzją co do czego pasuje, to polecam skorzystać z któregoś z generatorów schematów kolorystycznych:
Pobierz próbki kolorów, spisz ich kody lub stwórz w Photoshopie na osobnej warstwie małe, robocze kwadraciki w każdym z kolorów, aby mieć je na podorędziu i móc szybko je pobrać narzędziem kroplomierza.

5. Puść wodze wyobraźni... ale zachowaj kontrolę ;)
Oto kilka zasad którymi się kieruję:
  • Tekst wyśrodkowany, zwłaszcza gdy jest go dużo, jest zawsze mniej czytelny i trudniej przyswajalny niż tekst zrównany do lewej strony (potwierdzają to badania naukowe). Ponadto w dużej ilości tekst wycentrowany nie wygląda ciekawie, zniechęca do czytania, dlatego rzadziej się spotyka tę formę w projektach profesjonalistów. 
  • Podobnie, duża ilość tekstu pisana wersalikami (DUŻYMI LITERAMI) jest trudniej czytelna niż zdania pisane w sposób tradycyjny.
  • Równa kolumna tekstu daje lepsze możliwości wkomponowania grafiki niż kolumna o postrzępionych brzegach, a projekt wygląda na bardziej uporządkowany.
  • Tekst zrównany do prawej strony może wyglądać intrygująco. Oto przykłady plakacików znalezionych w Internecie:
  • Rozważ umieszczenie tytułu lub krótkiego napisu w pionie. Przykład takiego rozwiązania znaleziony w Internecie:
  • Zasada negatywu: jeśli piszę np. niebieską czcionką na białym tle to w tym samym projekcie dobrze będzie wyglądać niewielki akcent (np. tytuł lub ważny akapit) napisany białą czcionką na niebieskim tle.
  • Spójrz na swój projekt z daleka z przymrużonymi oczami tak aby ujrzeć go jako uporządkowany zbiór elementów graficznych (a nie konkretną treść). Odpowiedz sobie na kilka pytań:
    • Jak wyglądają marginesy? Czy zawartość plakatu nie jest umieszczona zbyt wysoko/nisko/w prawo/w lewo?
    • Jak się prezentuje światło miedzy liniami tekstu (czyli odstęp miedzy liniami), czy nie są zbyt stłoczone lub nazbyt rozrzucone?
    • Czy w moim projekcie jest wystarczająco dużo przestrzeni? Chodzi o to aby plakat nie był po brzegi wypełniony tekstem. Wolna, niezadrukowana przestrzeń zwiększa czytelność przekazu i ułatwia skupienie uwagi na tym co istotne.
    • Paradoksalnie, czasami aby zwiększyć czytelność przekazu lepiej jest zmniejszyć czcionkę i pozostawić więcej przestrzeni niż wypełnić całość przestrzeni maksymalnie dużą czcionką.
    • Czy w kolumnie tekstu nie utworzył się jakiś niechciany kształt? Chodzi np. o kształt stworzony z przerw między wyrazami.
  • Ilu krojów czcionek i wielkości pisma użyłem? Najlepiej jest użyć nie więcej niż trzech. Z reguły stosuję takie zasady:
    • Dla dłuższego tekstu - łatwo czytelne czcionki szeryfowe (np. Times New Roman).
    • Dla tytułów - czcionki bezszeryfowe (np. Verdana, Arial).
    • Unikam używania udziwnionych czcionek, które mimo iż wyglądają ciekawie, to trudno je odczytać na pierwszy rzut oka.

6. Zapisz plakat 
To bardzo ważny krok. Plakat należy zapisać w formacie PSD, który umożliwi nam jego dalszą edycję albo ponowne wykorzystanie. Zależnie od tego jaką maszyną drukarską (ploterem, bądź drukarką) dysponujemy, musimy konwertować plakat do odpowiedniego formatu danych.
Najczęściej urządzenia drukujące przyjmują format PDF lub TIFF, niekiedy dobrze wychodzi w druku, zwłaszcza w mniejszych formatach, JPG o średniej lub wysokiej jakości.

Uwagi na temat finansów i źródeł inspiracji
Projektując plakat często należy się kierować nie tylko względami wizualnymi ale także ekonomicznymi. Jednolite zadrukowane tło zwiększa koszty wydruku i w wykonaniu niektórych ploterów prezentuje się niezbyt dobrze (np. wychodzą smugi). Dlatego też warto pomyśleć o tym aby zamiast dużego obszaru jednolitego tła zastosować gradient, jasny kształt, znak wodny, czy też rozjaśnione lub półprzezroczyste zdjęcie.
Jeśli brakuje Ci pomysłów to poszukaj różnych plakatów w wyszukiwarce grafiki Google. Często nawet plakat dotyczący zupełnie innej dziedziny może nam podsunąć ciekawe rozwiązania graficzne. Warto stworzyć sobie na dysku folder z inspiracjami, wracać do niego i rozszerzać zawartość za każdym razem, gdy mamy do zaprojektowania coś nowego.


 Życzę miłej pracy i zachwycających efektów!

czwartek, 1 lipca 2010

wernisaż ;-)

Oto mój pierwszy publiczny "wernisaż". W auli, gdzie odbywa się rekrutacja wystawiono dwa stojaki z moimi ośmioma plakatami prezentującymi specjalności.
Zdjęcie jest nieco słabe, gdyż robione komórką.
Plakaty spełniają swoje zadanie - przyciągają wzrok potencjalnych studentów i jednocześnie informują, czego można się spodziewać podczas studiów na danym kierunku.