czwartek, 19 sierpnia 2010

Jak zaprojektować plakat?

Często na mój blog trafiają internauci wpisując właśnie to zapytanie "Jak zaprojektować plakat w Photoshopie?". Postanowiłam zatem, że na podstawie swojego doświadczenia plakacistki, opiszę w sześciu punktach najważniejsze moim zdaniem kwestie dotyczące projektowania plakatów.
Na wstępie muszę dodać, że nie ma uniwersalnej recepty na udany plakat, ale jest kilka zasad, których stosowanie przybliży nas do sukcesu.

1. Wybierz format i rozdzielczość
Zanim jeszcze przystąpimy do pracy twórczej należy zaplanować jaki format, tzn. jaką długość i szerokość ma mieć plakat. Ja najczęściej projektuję w formacie A1:
  • A1 - 7016 × 9933 piksele (czyli 59,4×84,1 cm)
Jeśli nie jesteśmy pewni jaki duży ma być plakat (np. czy będzie drukowany na papierze A4 czy A1) to lepiej ustawić większą rozdzielczość bo zmniejszenie plakatu w razie czego nie jest żadnym problemem, natomiast powiększenie wymaga dużego nakładu pracy (praktycznie zrobienia plakatu od nowa).
Druga bardzo ważna rzecz, którą trzeba też ustalić na wstępie to rozdzielczość, czyli ilość punktów (pikseli) przypadających na cal. I tutaj znowu lepiej jest zaplanować większą rozdzielczość niż zbyt małą. Ale nie należy przesadzać. Urządzenia drukarskie, którymi dysponuje moje wydawnictwo dobrze sobie radzą z rozdzielczością 300 pikseli na cal zatem taką właśnie ustawiam (gdyż domyślnie w PS ustawione jest 72 piksele na cal)

2. Przygotuj tekst
Najlepiej napisać sobie tekst w edytorze (np. Microsoft Word), sprawdzić go pod kątem błędów ortograficznych i literówek. Następnie skopiować i wkleić do Photoshopa. Jeśli mamy dłuższy tekst, to ze względów technicznych i praktycznych warto go umieścić jako kilka obiektów tekstowych. Ponadto stworzenie większej ilości bloków tekstowych daje większe pole manewru przy projektowaniu szaty graficznej i układu plakatu.

3. Dobierz elementy graficzne
Plakat powinien przyciągać wzrok, zatem oprócz tekstu przydadzą się akcenty w postaci grafiki, związane tematycznie lub kojarzące się z treścią plakatu. Ja osobiście preferuję zdjęcia, rzadko używam tzw. clipartów (wyglądają one z reguły mało profesjonalnie i dość banalnie). Jest wiele portali oferujących darmowe zdjęcia o dużej rozdzielczości, które można (często bezpłatnie) wykorzystać w swoich projektach.

4. Wybierz schemat kolorów
Jakiego koloru będą tytuły? Jaki będzie tekst akapitów? No i oczywiście tło?
Jeśli już dobrałeś zdjęcia bądź cliparty, to warto, aby tekst dobrze się z nimi komponował.
Z reguły czarny tekst na białym tle nie wygląda ciekawie. Osobiście w moich projektach unikam czerni. Zamiast koloru czarnego można użyć np. ciemnego brązu, fioletu, czy granatu, albo bordo, w tonacji zbliżonej lub całkowicie kontrastującej z elementami graficznymi (zdjęciami lub clipartami).
Jeśli masz problem z decyzją co do czego pasuje, to polecam skorzystać z któregoś z generatorów schematów kolorystycznych:
Pobierz próbki kolorów, spisz ich kody lub stwórz w Photoshopie na osobnej warstwie małe, robocze kwadraciki w każdym z kolorów, aby mieć je na podorędziu i móc szybko je pobrać narzędziem kroplomierza.

5. Puść wodze wyobraźni... ale zachowaj kontrolę ;)
Oto kilka zasad którymi się kieruję:
  • Tekst wyśrodkowany, zwłaszcza gdy jest go dużo, jest zawsze mniej czytelny i trudniej przyswajalny niż tekst zrównany do lewej strony (potwierdzają to badania naukowe). Ponadto w dużej ilości tekst wycentrowany nie wygląda ciekawie, zniechęca do czytania, dlatego rzadziej się spotyka tę formę w projektach profesjonalistów. 
  • Podobnie, duża ilość tekstu pisana wersalikami (DUŻYMI LITERAMI) jest trudniej czytelna niż zdania pisane w sposób tradycyjny.
  • Równa kolumna tekstu daje lepsze możliwości wkomponowania grafiki niż kolumna o postrzępionych brzegach, a projekt wygląda na bardziej uporządkowany.
  • Tekst zrównany do prawej strony może wyglądać intrygująco. Oto przykłady plakacików znalezionych w Internecie:
  • Rozważ umieszczenie tytułu lub krótkiego napisu w pionie. Przykład takiego rozwiązania znaleziony w Internecie:
  • Zasada negatywu: jeśli piszę np. niebieską czcionką na białym tle to w tym samym projekcie dobrze będzie wyglądać niewielki akcent (np. tytuł lub ważny akapit) napisany białą czcionką na niebieskim tle.
  • Spójrz na swój projekt z daleka z przymrużonymi oczami tak aby ujrzeć go jako uporządkowany zbiór elementów graficznych (a nie konkretną treść). Odpowiedz sobie na kilka pytań:
    • Jak wyglądają marginesy? Czy zawartość plakatu nie jest umieszczona zbyt wysoko/nisko/w prawo/w lewo?
    • Jak się prezentuje światło miedzy liniami tekstu (czyli odstęp miedzy liniami), czy nie są zbyt stłoczone lub nazbyt rozrzucone?
    • Czy w moim projekcie jest wystarczająco dużo przestrzeni? Chodzi o to aby plakat nie był po brzegi wypełniony tekstem. Wolna, niezadrukowana przestrzeń zwiększa czytelność przekazu i ułatwia skupienie uwagi na tym co istotne.
    • Paradoksalnie, czasami aby zwiększyć czytelność przekazu lepiej jest zmniejszyć czcionkę i pozostawić więcej przestrzeni niż wypełnić całość przestrzeni maksymalnie dużą czcionką.
    • Czy w kolumnie tekstu nie utworzył się jakiś niechciany kształt? Chodzi np. o kształt stworzony z przerw między wyrazami.
  • Ilu krojów czcionek i wielkości pisma użyłem? Najlepiej jest użyć nie więcej niż trzech. Z reguły stosuję takie zasady:
    • Dla dłuższego tekstu - łatwo czytelne czcionki szeryfowe (np. Times New Roman).
    • Dla tytułów - czcionki bezszeryfowe (np. Verdana, Arial).
    • Unikam używania udziwnionych czcionek, które mimo iż wyglądają ciekawie, to trudno je odczytać na pierwszy rzut oka.

6. Zapisz plakat 
To bardzo ważny krok. Plakat należy zapisać w formacie PSD, który umożliwi nam jego dalszą edycję albo ponowne wykorzystanie. Zależnie od tego jaką maszyną drukarską (ploterem, bądź drukarką) dysponujemy, musimy konwertować plakat do odpowiedniego formatu danych.
Najczęściej urządzenia drukujące przyjmują format PDF lub TIFF, niekiedy dobrze wychodzi w druku, zwłaszcza w mniejszych formatach, JPG o średniej lub wysokiej jakości.

Uwagi na temat finansów i źródeł inspiracji
Projektując plakat często należy się kierować nie tylko względami wizualnymi ale także ekonomicznymi. Jednolite zadrukowane tło zwiększa koszty wydruku i w wykonaniu niektórych ploterów prezentuje się niezbyt dobrze (np. wychodzą smugi). Dlatego też warto pomyśleć o tym aby zamiast dużego obszaru jednolitego tła zastosować gradient, jasny kształt, znak wodny, czy też rozjaśnione lub półprzezroczyste zdjęcie.
Jeśli brakuje Ci pomysłów to poszukaj różnych plakatów w wyszukiwarce grafiki Google. Często nawet plakat dotyczący zupełnie innej dziedziny może nam podsunąć ciekawe rozwiązania graficzne. Warto stworzyć sobie na dysku folder z inspiracjami, wracać do niego i rozszerzać zawartość za każdym razem, gdy mamy do zaprojektowania coś nowego.


 Życzę miłej pracy i zachwycających efektów!

Przeczytaj więcej »