wtorek, 10 listopada 2009

Zmienić rozmiar wielu zdjęć naraz

Jeśli chcemy wykonać jakieś polecenia na wielu obrazkach naraz (na przykład zmianę rozmiaru, dodanie ramki, poprawienie kontrastu, czy balansu kolorów) to zamiast za każdym razem wchodzić w menu i wybierać potrzebne opcje możemy tą czynność zautomatyzować.
Photoshop daje możliwość zapisania kolejności wykonywania szeregu poleceń i potem odtwarzania ich w ustalonej kolejności za pomocą jednego kliknięcia.


Oto przykład:
Powiedzmy że mam 10 zdjęć, które chcę wstawić na moją stronę www w postaci miniaturek. Każdy z obrazków muszę zmniejszyć do rozmiaru 200px szerokości. Mogę zautomatyzować ten proces:

1. Otwieram wszystkie obrazki po kolei w Photoshopie. Wybieram obojętnie który z nich i na jego przykładzie nagram sekwencję poleceń.
2. Wchodzę w menu Okno ->Zadania (lub jeśli masz nowszą wersję Photoshopa to Okno->Operacje). Pojawia się paleta zadań. Na niej klikam u samego dołu drugą ikonkę od prawej strony Utworzenie nowego zadania.




3. Pojawi się okienko gdzie mogę nazwać moje zdarzenie i ewentualnie przypisać mu klawisz skrótu.
Nazwałam moje zadanie "Utwórz miniaturkę 200px". Aby później było wiadomo czego dotyczy.


4. Klikam przycisk "Nagraj". Od tej chwili wszystkie polecenia jakie wykonam w Photoshopie będą zarejestrowane dokładnie w takiej kolejności w jakiej je wykonam. Czerwony przycisk u dołu palety zadań świadczy o tym, że trwa nagrywanie.


5. Wykonuję zmianę rozmiaru mojego obrazka oraz dodanie białej ramki dookoła, aby miniaturka wyglądała ładniej.
6. Po wykonaniu wszystkich czynności na jednym obrazku, kończę nagrywanie naciskając przycisk zatrzymujący nagrywanie:




7. Nowe zadanie pojawiło się w palecie zadań pod nazwą jaką mu nadałam.
8. Teraz przechodzę kolejno do pozostałych obrazków i aby zmienić ich rozmiar wybieram na palecie zadań moje nowo nagrane zdarzenie i wciskam przycisk uruchomienia zadania.
9. Należy uważać aby nie nagrać polecenia zapisu plików pod określoną nazwą, bo mogą nam się nadpisać.


Automatyzacja zadań polegająca na nagrywaniu ciągu poleceń jest dostępna w wielu innych programach np. w pakiecie MS Office i jest dostępna w narzędziach pod opcją "Makro->Zarejestruj nowe makro"

6 komentarze:

  • TheDriver says:
    3 stycznia 2010 23:16

    Tego właśnie szukałem, dziękuje bardzo za poradę. Swoja droga bardzo ciekawa funkcja w PS.

  • Unknown says:
    13 listopada 2012 20:41

    Dziękuje bardzo :)

  • Unknown says:
    17 czerwca 2014 12:19

    Dzięki wielkie. Bardzo mi się przydały te informacje i ułatwiły pracę :)

  • Unknown says:
    15 września 2014 21:52

    ile fotografii na raz mozna zmniejszyc tym sposobem ?

  • Ilona says:
    18 września 2014 09:34

    Witoldzie, w odpowiedzi na Twoje pytanie - raz zdefiniowane zadanie możemy uruchamiać dowolną ilość razy. Za każdym razem wystarczy jednie kliknąć w okienku zadań.
    A co do tego ile zdjęć możemy otworzyć na raz w Photoshopie, to trudna sprawa, przyznam, że nie wiem. Pewnie to też zależy od parametrów komputera.

  • Natalia z Wonnego Wzgórza says:
    22 stycznia 2016 15:12

    Dzięki. Miałam to kiedyś na studiach, a potem zapomniałam :)

Prześlij komentarz