sobota, 26 czerwca 2010

PDF problem z czcionkami

Gdy zaprojektuję jakiś plakat w Photoshopie zawsze muszę go potem zapisać w pliku PDF, gdyż maszyna w naszym wydawnictwie nie czyta formatu Photoshopa (psd).
Wielokrotnie zauważyłam, że po zapisaniu plakatu do PDF dziwne rzeczy dzieją się z tekstem np.: napisy się rozjeżdżają, lub litery zachodzą na siebie, czasem niektórych liter brakuje, niektóre wyrazy są napisane maleńką czcionką.
Po wielu zmaganiach znalazłam na to dwie rady:
Metoda 1
Nie umieszczać w danym bloku tekstowym jednocześnie różnych krojów i różnych kolorów czcionek. Jeśli np. tytuł jest napisany większą czcionką to trzeba go umieścić jako osobny obiekt tekstowy a tekst akapitu w oddzielnym bloku tekstowym.
Metoda 2 
Dziś odkryłam, że problem znika kiedy przy zapisie PDF użyję nastąpujących ustawień:


Oczywiście jakość obrazów jpg można ustawić inną, to akurat nie ma znaczenia. Natomiast znaczenie ma sposób dołączania do pliku danych wektorowych. Użycie krzywych dla tekstu zadaje się eliminować  ten problem. Jednakże jest też jeden mankament tego rozwiązania - otóż pliki zapisane w ten sposób są nawet dwa razy większe niż te, zapisane z osadzonymi czcionkami. Przypuszczam, że wielkość w tym przypadku zależy od ilości tekstu na plakacie.

Podsumowanie
Uważam, że obie metody są tak samo dobre i skuteczne. Pierwsza wymaga poświęcenia większej ilości czasu na projektowanie, ale za to później plik jest niewielki, szybko się wczytuje i zapisuje. Natomiast druga metoda pozwala zaoszczędzić czas w momencie projektowania, ale zapis pliku do pdf trwa długo i powstają dużo większe pliki.

Metoda 3 - to w zasadzie uniknięcie problemu a nie jego rozwiązanie, ale też skutkuje :)
Jak się okazało maszyna w naszym wydawnictwie radzi sobie także z plikami JPG a na wynikowym plakacie nie ma żadnej różnicy, czy było drukowane z JPG czy z PDF. Zatem zapisuję pliki jako JPG.
Oczywiście ta metoda jest dobra jeśli projektujemy tylko do druku. Jeśli chcielibyśmy, aby nasz plik był umieszczony w Internecie, oglądany jako PDF i indeksowany przez wyszukiwarki, to najlepiej skorzystać z metody 1.

6 komentarze:

  • CYKLOTURYSTA says:
    3 listopada 2010 19:42

    Dzięki za info na temat czcionki Arial Black, natomiast ja się podzielę swoimi spostrzeżeniami co do zapisu w PDF i czcionek. Najlepiej przed zapisaniem w PDF zamienić czcionki na krzywe WARSTWA/TEKST/KONWERTUJ DO KSZTAŁTU :)

  • olej3d says:
    9 listopada 2012 10:44

    Ja mam pytania apropo zapisywania PDF z photoshopa.
    Robię np folder reklamowy do druku w photoshopie.

    I teraz zapisuję to do PDF i niestety potem jak odczytuje pdf to nie mogę zaznaczać czcionek bo pewnie wszystko jest jak by jednym plikiem.

    Jak zapisać PDF z photoshopa aby czcionki pozostały wektorowe i można było je normalnie zaznaczać już w PDF i kopiować, itp ?

    BŁAGAM PROSZĘ O POMOC !!!!!!!

  • Ilona says:
    9 listopada 2012 18:42

    Podaj więcej danych,jaka wersja Photoshopa? Czy nie da się zaznaczać i kopiować czcionek kiedy otwierasz w Photoshopie, czy np. w Acrobat reader? Może wystarczy w opcjach zapisywania zaznaczyć "Layers" (warstwy), albo zaznaczyć opcję "Preserve Photoshop editing capabilities". Albo nie zamieniać czcionek na krzywe.

  • olej3d says:
    10 listopada 2012 21:03

    Adobre photoshop CS4.
    W photoshopie oczywiście czcionki są edytowalne.
    Po zapisaniu pliku do PDF i zaznaczeniu nawet tego całego layers nada nie mogę potem zaznaczyć czcionki w PDF bo jest po prostu zlepiona w całość z grafiką. Co śmieszne mam takie 2 kolumny tekstu. Jednej nie da się w pdf zaznaczyć ale drugą da się:) choć w photoshopie obie raczej mają takie same ustawienia ale ja i tak nic z nimi dziwnego nie robiłem. Po prostu napisałem jakiś tam tekst :((((( załamka. Masz jakiś pomysł ?

    Co do tej opcji: Preserve Photoshop editing capabilities" nie mam pojęcia gdzie to włączyć ? powiesz mi proszę

  • Ilona says:
    12 listopada 2012 08:56

    A spróbuj ten tekst, z którym jest problem w ogóle usunąć (tzn. usunąć nie tylko sam tekst, ale warstwę tekstową) i wstawić od nowa. Może ta warstwa jest zamieniona na krzywe, albo coś w niej jest nie tak?

    Ta opcja, o którą pytałeś, jest na dole w okienku zapisywania pdf. Z tym, że ja ma wersję angielską Photoshopa, nie wiem jak to się dokładnie nazywa w polskiej.

  • olej3d says:
    9 grudnia 2012 11:34

    aha.... ok dzięki :)
    Generalnie i tak stwierdziłem, że czas przejść na konkret i wdrażam się w InDesign i Ilustratora razem :)

Prześlij komentarz